Muijzers Muziek
Muziekonderwijs
Beeld/Geluid
Contact
Ook voor volwassenen kan
de cello-les een eerste stap
in de wereld van muziek zijn.
“Ik speel nu een jaar cello en ik had vooraf nog nooit iets aan muziek gedaan;
ik kon geen noot lezen. De cello is echt een heel mooi instrument.
Ik kijk uit naar iedere les en ga na afloop thuis van alles uitproberen.
De sfeer in de les is ongedwongen. Marlies is enthousiast, weet mij altijd te
motiveren, ook al gaat ’t een keertje niet goed. Samenspelen vind ik erg leuk,
zowel in de les als met andere leerlingen. Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar de
muziektheorie en Marlies leert mij hoe ik zelf een mooie melodie kan schrijven
en spelen. In één jaar tijd heb ik veel geleerd. Door de celloles ben ik anders
naar muziek gaan luisteren en ga ik naar concerten, waar ik voorheen nooit
kwam. Er is een wereld voor me open gegaan.”
Beginnend leerling
Sommige leerlingen hebben al
een flinke muzikale bagage,
omdat ze al lang een ander
instrument bespelen
en hebben nu besloten daar-
naast ook cello te gaan spelen.
“Strijken is een nieuwe dimensie voor mij en wel een hele bijzondere: strijken is
subtiel. ’t Timbre van de cello heeft me altijd al aangesproken en is vergelijkbaar
met de fagot. Blazen is heel fysiek, dat doe je met je hele lijf en vind ik veel
vermoeiender. Cello spelen gaat mij gemakkelijker af, ’t vergt hetzelfde
concentratieniveau, maar fysiek is ’t minder zwaar. En omdat ’t mij minder
inspanning kost, heb ik meer energie over voor muzikale aspecten. Ik had nooit
kunnen bedenken dat ik in twee jaar tijd van een ander instrument zoveel
muzikale voldoening zou kunnen hebben. Ik ervaar elke celloles weer als een
feest en ik heb altijd het gevoel een stap vooruit te komen. Natuurlijk ben ik als
beginnend cellist met de basis van het instrument bezig en voel ik het verschil
met de fagot die ik al jaren bespeel, maar Marlies is als geen ander in staat om
moeilijke technische zaken op een heel begrijpelijke en praktische manier uit te
leggen. Dat geeft me zelfs ook houvast voor mijn fagot.”
Ervaren leerling
Elke celloles is
weer een feest
Hoofd, handen
en hart
komen samen
in de muziek
Je bent nooit te oud om (alsnog)
te beginnen met cellospelen:
mijn leerling van 85 jaar, heeft altijd piano gespeeld en
begon 11 jaar geleden met cello.
“Ik ben begonnen met cellospelen uit nieuwsgierigheid. Na zoveel jaren
concerten bezocht te hebben, kan ik nu eindelijk zelf eens ervaren hoe ’t voelt
om een strijker te zijn. Op mijn leeftijd, met mijn fysieke conditie, lag de cello
’t meest voor de hand; ik kon me voorstellen dat de speeltechniek en houding
voor de cello nog te leren moest zijn. En dat is ook zo gebleken. De beperkingen
van je leeftijd moet je weliswaar kunnen accepteren. Je moet reëel blijven in je
doelen; ik hoef geen celloconcert meer te kunnen spelen. Maar vanaf de eerste
les beleef ik erg veel plezier aan het cellospel, ’t zelf schrijven van stukjes
muziek en het kennisnemen van de muziektheorie die daarbij hoort. Marlies is
een bevlogen docente met een duidelijke uitleg, die openstaat voor mijn
muzikale interesses.”
Oudere leerlingen
Ook leerlingen die al vele jaren
elders celloles hebben gehad,
vinden hun weg in mijn lespraktijk.
Sommigen hebben al lang geen les
meer gehad.
“Voorheen had ik alleen maar geleerd de cello onder controle te krijgen: zuiver
spelen, goede houding en maar eindeloos etudes kapot spelen; gedurende vele
lesjaren. Marlies helpt mij in het studiemateriaal de muziek te vinden. En met
behulp van de techniek en aanwijzingen die zij dan aanreikt, gaat de muziek ook
daadwerkelijk klinken. Zij heeft me geleerd hoe ik het gewenste resultaat kan
leren horen en deze effecten kan ik nu ook realiseren in andere stukken, die ik
buiten de lesuren om met anderen speel. Ze laat mij ervaren dat ik uit een cello
echt muziek kan laten komen. En dat waardeer ik zeer.”
Leerling die al lang geen les meer heeft gehad
Mijn oudste leerling
is zelfs 89 jaar
en pas na haar 80e jaar
begonnen met strijken.
“Marlies is een cellodocente met grote passie voor het instrument. Haar
grondige lesmethoden in de technieken, stokvoering, theoretische vorming in
grote en kleine grepen, reeksen en posities zijn fijn, waardoor de vreugde van
het opslaan van muziekvormen ook buiten de lesuren een geweldig houvast
geeft. De structuur van duidelijke schema’s is een geweldige lesvorm.
Met heel veel dank van jouw oudste leerling.”
Er zijn leerlingen die uiteindelijk
na langere tijd celloles bij een
andere docent, aansluitend
de overstap gemaakt hebben.
"Omdat ik het idee had dat ik niet meer vooruitging en vooral dat er toch meer
en mooier geluid uit mijn cello te halen moest zijn, kwam ik via via bij Marlies
terecht. Vooral omdat ik hoorde dat zij veel aandacht besteedt aan een goede
streektechniek. Nou, dat was nog zacht uitgedrukt! Ik heb in korte tijd zoveel
bijgeleerd: streektechniek, stokindeling etc. en zoveel meer klank uit mijn
instrument gekregen! In het orkest vroeg iemand zelfs of ik een andere cello
had, omdat ik opeens zo'n mooie klank produceerde! Ik wist natuurlijk wel dat ik
de stok zwaar in de snaren moest laten hangen voor een mooie klank, maar ik
wist niet hoe ik dat moest bereiken. Marlies kon me dat zo goed uitleggen en ik
kon het op die manier dus ook in praktijk brengen. Daarbij heeft ze me nog een
aantal andere dingen geleerd, zoals hoe je naar een partituur kijkt voordat je
begint te spelen, het apart oefenen met rechter- en linkerhand en nog veel
meer. Achteraf had ik veel eerder moeten switchen: niet omdat ik zo
ontevreden was, maar ook omdat iedere docent je toch weer andere dingen
bijbrengt. Elke les bij haar vind ik nog steeds inspirerend!"
Leerling die overstapt
Sommige celloleerlingen
combineren hun individuele lessen
met Muziek en Beweging.
Ook andere instrumentalisten
of zangers laten zich verrassen
door deze bijzondere lesmethode.
Afgelopen jaar nam ik met veel plezier deel aan Marlies' cursus Muziek en Beweging.
Ik heb kennis gemaakt met haar effectieve aanpak en genoot van de ontspannen
sfeer van de lessen met beweging. Het was een ontdekkingsreis om met
bewegingen of gebaren ritmes uit te drukken of ze te zingen, lopen, klappen enz.
Je leert o.a. ook patronen en maatsoorten te herkennen in muziekstukken die ze
- of zelf speelt op de cello - of die ze opgenomen heeft.
Soortgelijke oefeningen past Marlies waar nodig ook toe in haar cellolessen om
lastige passages helder te maken. Of ze gebruikt soms een bal of lint, soms wat
danspassen om bepaalde ritmes te leren aanvoelen en inslijten. Dat werkt voor
mij heel goed. Spelenderwijs heb ik zo aardig wat vaardigheden verworven en in
het orkest en bij ensemblespel komt dat vanzelfsprekend van pas. Al met al
slaagde ze erin mijn zelfvertrouwen bij het muciseren enorm te verbeteren.
Celloleerling over Muziek en Beweging
Ik heb een gedegen klassieke muziek opleiding piano gevolgd en speel met veel
plezier, voor mezelf en voor anderen. Daarbij balanceer ik altijd tussen de
technische benadering, perfectionisme, en het laten stromen van de emoties.
Dat zijn voor mij tegengestelde werelden. Perfect wordt kil, vrij wordt slordig.
Marlies weet haar oefeningen zodanig in te richten dat je hoofd, handen en hart
samen komen in de muziek. En dat werkt ook voor niet-cellisten!
Pianoleerling over Muziek en Beweging